چگونه چرخه اهمال کاری را بشکنیم و فعال تر باشیم؟
دیرتر تحویل دادن گزارش باعث نمیشود دنیا به آخر برسد. همه گاهی اوقات کارهای ناخوشایند را عقب میاندازند. عقب انداختن یک گزارش، گپ زدن با همکاران و پاسخ ایمیل را در زمان استراحت دادن اگر گاهی اتفاق بیقتد عادی است. اما وقتی اهمال کاری دایمی و همیشگی است و به یک عادت تبدیل میشود نشانه یک مشکل بزرگ است.
وقتی اهمال کاری در یک فرهنگ سازمانی گسترش پیدا می کند و اغلب کارمندان و در بیشتر زمان ها اهمال کاری می کنند، شرکت هزینه زیادی بابت این اهمال کاری میپردازد.
طبق یک تحقیق انجام شده 20 درصد انسانها دچار اهمال کاری شدید هستند و این مورد اهمال کارهای گاه به گاه و عادی را در بر نمیگیرد.
اطلاع از این که چرا تعلل میکنیم و برای رفع آن باید چه کرد موضوع مهمی برای کارمندان و سازمانها است. به این موضوع فکر کنید. اکثر اهمالکاران خود نمیدانند که اهمال کار هستند. بنابراین بررسی این که آیا شماهم جزو این دسته هستید یا خیر خیلی مفید خواهد بود.
۵ نشانه که شما یک اهمال کار شدید هستید.
۱- با تغییر و انتقال به سختی کنار میآیید
با تمام شدن یک پروژه اخساس بی هدفی و اضطراب میکنید. قبل از شروع یک پروژه جدید وقت خود را تلف میکنید. چند روز ازتمام شدن پروژه میگذرد. شاید یک هفته. این شکاف باعث عملکرد پایین میشود که راندمان سازمان و خودتان را شدیدا پایین میاورد.
۲- بدون داشتن نقشه راه سردرگم میشوید
وقتی پروژه جدیدی را شروع می کنید ، احساس میکنید که در عظمت آن غرق شدهاید. مطمئن نیستید از کجا شروع کنید. در این شرایط نمی توانید درختان جنگل را ببینید. سردرگم هستید. فکر میکنید که شاید بهتر است آن را کنار بگذارم ، درست است؟ اما اجتناب از کارهای ناخوشایند باعث ناپدید شدن آنها نمی شود.
۳- همیشه دیر میکنید
اهمالکاران شدید به دلیل زمان بندی غلط شناخته میشوند. آنها معمولا زمان کمتری را برای هر پروژه در نظر میگیرند. دیر به جلسات میرسند. و ضربالعجل ها را رد میکنندو پروژهها را به موقع تمام نمیکنند.
۴- لیست کار مفصل و بزرگی دارید
زمان زیادی را برای تهیه و آماده کردن لیست کارهای خود صرف میکنید. حتی برای هر کار انجام داده یک تیک میزنید. نسبت به این کار حس خوبی دارید. هیچ کس نمیتواند شمارا به بی برنامه بودن متهم کند. فقط یک مشکل وحود دارد. لیست شما بزرگتر و بزرگتر میشود و هیچ تیکی زده نمیشود.
۵- به جای کارهای اصلی روی کارهای غیر ضروری تمرکز میکنید.
وقتی میخواهیم شروع به کار کنیم خودمان راگول میزنیم. در زمان روبرو شدن با یک فعالیت با اولویت بالا و سخت خود را به کارهای ساده تر مشغول میکنیم. درست است. به نظر میرسد که ما اهمال کاری نمیکنیم چون در حال انجام کار هستیم. فقط مشکل این است که در حال انجام کار درست نیستیم.
اگر اهمال کار باشید احتمال این که بتوانید به هدف خود برسید خیلی کم می شود.