افزایش فروش یکی از اساسیترین اهدافی است که هر کسبوکاری به دنبال آن است. روشهای مختلفی برای افزایش فروش وجود دارد. اما تکنیکهایی هم وجود دارد که بدون هزینه و به سادگی میتوان فروش را افزایش داد. برخی از این تکنیکها خیلی سریع و بلافاصله باعث افزایش فروش میشوند. به دو تکنیک در ادامه اشاره میکنیم.
۱- افزایش فروش با بیشفروشی
یکی از بهترین روشها برای افزایش فروش این است که به مشتری که یک کالا را برای خرید انتخاب کرده است کالای دیگری را هم پیشنهاد داده و بفروشیم.
معمولا در ابتدای برخورد مشتری و فروشنده، مشتری در حالت دفاعی است و خیلی سخت حاضر به خرید است. او مردد است. سوال میپرسد. بررسی میکند. فکر میکند. اما زمانی که تصمیم میگیرد که خرید کند از حالت دفاعی خارج شده است. این زمان بهترین زمان برای ارایه پیشنهادهای بیشتر است.
بسیاری از فروشندهها به دلیل اینکه مشتری برای خرید اول خود خیلی مقاومت به خرج داده است تمایلی برای پیشنهاد بیشتر ندارند. این فروشندگان میگویند که این مشتری برای همین یک کالا کلی مقاومت به خرج داده است پس برای کالای بعدی هم همینقدر مقاومت دارد و نمیتوان به کالایی دیگر را فروخت. اما این یک پیشداوری اشتباه است. مشتری پس از مقاومت هایی که داشته است حالا سد دفاعی خود راباز کرده و در حالت احساسی خرید قرار دارد. به همین دلیل بسیار راحت میتوان به کسی که یک کالا را انتخاب کرده و قصد خرید دارد کالا و یا حتی کالاهای دیگری را هم فروخت.
نکته این روش این است:
مشتری صرفا برای خرید اول بیشترین مقاومت را نشان میدهد. وقتی مقاومت او شکست و در حالت خرید قرار گرفت برای خرید محصولات دیگر مقاومت زیادی نشان نخواهد داد.
فروشندگانی که از این روش استفاده نمیکنند موقعیتهای بسیار خوبی را برای فروش بیشتر از دست میدهند.
۲- افزایش فروش با پیگیری مشتریان غیر فعال
بسیاری از کسبوکارها مشتریانی دارند که دیگر از آنها خرید نمیکنند. اینها مشتریان غیرفعال هستند. بیشترین هزینه و زمان در هر کسبوکار برای ایجاد یک مشتری صرف میشود. وقتی کسی اولین خرید خود را از ما انجام میدهد هزینهها به ثمر نشسته و یک مشتری جدید اضافه شده است.
حالا اگر این مشتری فقط یک خرید انجام داده و دیگر کسبوکار ما را فراموش کند اشتباه از ماست. به تاوان این اشتباه باید دوباره زمان و سرمایه و انرژی خودمان را صرف ایجاد یک مشتری دیگر کنیم. اما راه بهتر و به صرفهتر این است که این مشتری غیرفعال را دوباره جذب کنیم.
فروختن به کسی که یکبار از ما خرید کرده است خیلی راحتتر از کسی است که تاکنون خریدی انجام نداده است.
برای فروش مجدد به مشتریان غیرفعال باید فهرستی از آنها تهیه کنید. بعد با ارسال یک کارت پستی یا ایمیل یا پیامک و یا به هرروش دیگر آنها را به خرید مجدد تشویق کنید. میتوانید برای آنها تخفیف یا فروش ویژهای در نظر بگیرید. روش دیگر این است که با آنها تماس گرفته و محصولات جدید خود را به آنها معرفی کنید. اگر لیستی از مشتریان خود ندارید حتما برنامهریزی کنید که از این به بعد حتما اطلاعات مشتریان خود را داشته باشید. این اطلاعات مثل یک گنج برای افزایش فروش شما است.
برای افزایش فروش این نکته را بهخاطر داشته باشید:
فروش به مشتریانی که حداقل یکبار از شما خرید کردهاند بسیار آسانتر از فروش به مشتریان جدید است.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
نکات کاربردی و خوبی بود
تلاش میکنم توی فروش استفاده کنم