همه صاحبان کسب و کار به دنبال پیشرفت و ایجاد رشد هستند. اما چگونه میتوانیم در کسب و کار خود تحول ایجاد کنیم؟ در هر کسب و کار ما کارهایی را انجام میدهیم و انتظار داریم که از آنها نتایج خوبی بگیریم. اما همه این کارها باعث رشد کسب و کار نمیشوند.طبق قانون پارتو یا اصل ۲۰-۸۰ تنها بیست درصد از کارهای ما هشتاد درصد نتایج ما را به وجود میآورند. بنابراین اگر ما بتوانیم این بیست درصد را بیشتر انجام دهیم نتایج بیشتری میگیریم.
اما به طور کلی برای اینکه بتوانیم در کسب و کارمان تحول ایجاد کنیم باید چهار کار انجام دهیم.
۱- انجام بیشتر برخی از کارها
باید کارهایی که بیشترین نتیجه را برای شما به ارمغان میآورند را بیشتر انجام دهید. باید زمانی را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که کدام کارهای شما باعث بیشترین نتایج برای شما میشوند. این کارها راباید بیشتر و بیشتر انجام دهید.
این اصل اگرچه بسیار ساده و بدیهی به نظر میرسد اما در بسیاری از شرکتها و کسب و کارها نادیده گرفته میشود. در مشاوره با بسیاری از کسب و کارهای کوچک با این مسیله مواجه میشوم که به جای اینکه روی بهترین و پرفروشترین محصول خود سرمایهگذاری و تبلیغ کنندو سعی در بهینه کردن و فروش بیشتر آن کنند، تلاش میکنند روی محصولات کمفروش تر خود کار کنند.
بهجای کار کردن بر کل کسب و کار خود بهترین نقاط آن که در صورت بهبود میتواند رشد سریع به کسب و کار شما دهد را شناسایی کرده و زمان و هزینه خود را روی این نقاط سرمایهگذاری کنید.
۲- انجام کمتر برخی از کارها
برخی کارها زمان و هزینه از ما میبرند اما نتیجه چندانی برای ما در بر ندارند. این کارها درواقع همان کارهای هشتاد درصدی هستند که فقط بیست درصد نتایج را به دنبال دارند. باید خیلی از این کارها را تا جایی که ممکن است کمتر و کمتر انجام دهید و زمان خود را برای انجام کارهای بیست درصدی صرف کنید.
هزینههایی که برای فروش محصولات غیرمحبوب و کم طرفدار انجام میدهیم را اگر برای محصولات پرطرفدار انجام دهیم میتوانیم با بهرهوری بسیار بیشتری مواجه شویم.
۳- حذف برخی از کارها
کارهای زیادی هستندکه زمان و حتی هزینه زیادی صرف آنها میکنیم اما نتیجهای برای ما دربر ندارند. این کارها ممکن است که در زمانی خاص باعث ایجاد ارزش میشدهاند اما اکنون دیگر هیج نتیجهای برای ما دربر ندارند. بسیاری از صاحیان کسب و کار که نمیخواهند روش خود را تغییر دهند و به انجام کارهای خود کاملا عادت کردهاند حاضر نیستند تغییری در روش انجام کارها انجام دهند.
پیش از این در ویدیویی که در اینستاگرام راه نهان منتشر کردم به این نکته اشاره کردم که همه ما باید این سوال را از خود بپرسیم که :
آیا کاری وجود دارد که قبلا شروع کردهام و اگر دانش الان را داشتم هرگز آن را شروع نمیکردم؟
پاسخ به این سوال یک راهکار بسیار ارزشمند برای ایجاد تحول در کسب و کار است. اگرکاری را قبلا شروع کردهاید که با دانش فعل شما شروع آن غلط بوده است همین امروز آن کار را ترک کنید.
آیا محصول یا خدمتی وجود دارد که اگر از صفر شروع میکردید با دانش فعلی خود به بازار ارائه نمیکردید؟ آیا کاری در بازاریابی و فروش وجود دارد که با دانش فعلی دوباره انجامش نخواهید داد؟ آیا فرایندی در کسبوکارتان وجود دارد که اگر تمام شود با دانش فعلی دوباره آن را آغاز نخواهید کرد؟
این سوالات را مرتب از خودتان بپرسید. اسیر و گرفتار کارهایی که از قبل شروع کردهاید و هیچ نتیجهای برای شما ندارند نشوید.
۳- کار جدیدی را انجام دهید.
آنچه اکنون انجام میدهید در بهترین حالت نتایج کنونی شما را برایتان دربرخواهد داشت. اگر خواهان نتایج بیشتر و بهتری هستید باید کارهای جدیدی انجام دهید. این کار سخت ترین کار در ایجاد تحول در کسب و کار است. اما بهترین و موثرترین روش هم همین است. بسیاری از افراد در حاشیه امنی که برای خود ساختهاند گیر کرده و حاضر نیستند هیج کار جدیدی را انجام دهند. دارا بودن قدرت ریسک و انجام کارهای جدید و متفاوت یکی از مهمترین خصوصیات همه رهبران کسب و کارهای پیشرو در جهان است.
این مشکل نه تنها در کسب و کارهای کوچک که حتی در کسب و کارهای خیلی بزرگ هم خود رانشان میدهد. صاحبان آنها آنقدر به محصولات وخدمات فعلی خود علاقهمند میشوند و آنقدر در حاشیه امن خود فرو میروند که حاضر نیستند تغییری ایجاد کنند. عدم نوآوری و باقی ماندن در شرایط فعلی به صورت تضمین شده هر کسب و کاری را نابود میکند.
خلاقیت همیشه برگ برنده است.
برای خلاقیت در کسب و کار نیاز نیست کار خیلی خارقالعادهای انجام دهید. کافی است کمی فکر کنید. آیا محصولات و خدمات شما در سالهای اینده هم میتوانند همینقدر به شما سود برسانند. طی سالهای آینده با رشد سریع تکنولوژی کدام محصول یا خدمات شما دیگر قابل استفاده نیست؟ کدام محصول یا خدمت شما در حال جایگزینی با محصول یا خدمت دیگری است؟
شما چگونه میتوانید محصول یا خدمت جدیدی طراحی و ارایه کنید که جایگزین بهتری برای محصول و یا خدمت خود شما یا رقیبانتان باشد؟